Sunday, July 18, 2010

dua

maaf, aku bukan sengaje nk tinggal entri lepas macam tu aje. itu keje tak siap namenye. pecaye la, itu bukan sifat sebenar aku. aku seorang yang sangat kemas den teratur. tak pecaye?

tanye aku ok.


sebenarnye mase aku updet entri lepas, aku lupe bukak suis chrger. bukan rutin aku untuk turun katil and tekan suis mase aku da sedapsedap atas katil sambil menghupdet belog ni. owh, sangat keji.


sambung balik cite yang tak habis tu. tibetibe aku teringat cikgu tadika. bukan sebab beliau tak cantik atau gemok. tak baik hina orang. ma aku xajar. ustazah samihah pon xajar. tapi aku blajar dari kawankawan . dulu waktu kecikkecik cikgu selalu tanye


"nanti besar awk nak jadi ape?"

betol tak? aku allergic betol dengan soalan ni. pegi jumpe doktor, tapi dy cakap memang xde ubat. aku syak mase kursus cikgucikgu ni dipesan supaya tanye soalan ni dalam kelas. konpius!

jawapan standard budak tadika mase tu adalah doktor, polis, cikgu. tak kretif betol!

jadi, aku mule fikir untuk mencipta kelainan. dengan penuh semangat dan iltizam aku angkat tangan tinggitinggi dan cakap

"cikgu, saya rasa saya taknak jadi pape la"

papp!laju kapur tulis mencium pipiku. aku keliru. adakah aku besikap kurang ajar atau cikgu mahu bergurau kasar?
oh, tidak! ak hanye mahu jadi insan yang kretif dan inovatif. mungkin cikgu tekejut dan teruja dengan jawapan yang aku bagi. mungkin juga mereka bangga kerana ada murid yang cerdas minda seperti aku.

sampai lah aku masuk sekolah rendah, soalan yang sama still ditanya. aku muak.

enam tahun lepas tu, aku masuk sekolah menengah. mase first day, aku muntahmuntah.
alahan aku semakin terok. aku da sound cikgu awalawal jangan tanya aku. tapi cikgu teruja nak taw. akibatnya, aku dimasukkan ke icu selama 2 ari. tragis bukan?

aku berjaya masuk u. tapi aku pengsan. mesti kau da bole syak kenapa bukan?
ya, itulah sebabnya.
semakin lama aku semakin bengong memikirkannya. kenapa dan kenapa.
tapi aku tak dapat jawapan untuk soalan tu.

jadi, aku berjanji pada diri aku kalau aku jadi cikgu nanti aku tak kan tanya soalan 2!

p/s: bukan semua yang indah itu baik, tapi semua yang baik itu indah :)






No comments:

Post a Comment