Tuesday, June 29, 2010

gather

hari itu hari ahad. aku kire hari minggu. hari minggu bukan hari untuk rumah. hari untuk rayau dan rewang. aku bangun awal. aku mula fikir nak pergi mane. aku dapat idea. keluar jumpa kawankawan cool jugak. ok, aku amek henpon. aku call cik panjang. tak dapat. aku call lagi. tak dapat. aku bengang. mulut ku mula keluar pujian berbentuk carutan. ok, aku tipu. aku kan sopan. tak sampai hati nak maki kawan.betol, aku tak tipu. aku cuba lagi. dapat!

"weh, laen kali buang je henpon tu. letih aku call"
"semalam aku dah buang. baru tadi je aku kutip balik. sebab tu kau call tak dapat"

dem! aku rasa macam nak lempang die. aku bodoh ke dia bangang? aku sudah keliru.

aku call si kering pulak. on!
aku call si kurus. jalan!
aku call budak tengah naik badan. bereh!
aku call comel. boleh aje!

kfc. kami jmpe kt situ. kami makanmakan dulu. aku makan pinggan makanan ringan. mesti kau tak paham bukan? orang kampung aku sebut snack plate!sudah paham?
ha, bagus!

kenyang sudah perut, tapi kami sakit perut. kami gelakgelak banyakbanyk dan kuatkuat. cerita kisah nakal masa sekolah. semua orang tengok. kami kuatkan volume lagi. dasar muka pecah betol.

lepas makan, kami buat latihan. dah lame tak maen samasama. lepas sukan sea yang lepas, masingmasing sibuk. pegang bola boling dah macam pegang buah kelapa. sedikit terserlah di situ. jangan kata kami jakun. kami cuma suka makan hakun. kau taw ke apa tu hakun? sila rujuk kepada mak kau.

kami maen dengang sungguhsungguh. macam ada match. aku bangga berkawan dengan budakbudak ni. palin sikit pin jatuh adalah 30. hebat bukan kawankawan aku?
ramai orang tengok kami maen. aku ingat nak bagi sokongan. tapi dyorang cakap peminat. dyorang mintak sign. kami bagi. dyorang cakap kami champion longkang. dem betol! busuk punye orang. kami maen sambil gelakgelak.

then, kami pergi test suara pulak. adakah masih hebat seperti dulu. ternyata kami tak banyak berubah. kami masuk satu bilik. kami bukak mulut besarbesar. kami nyanyi kuatkuat. ade jugak jejaka kacak jenguk dari luar sambil senyumsenyum. aku tak taw ape motif dyorang senyum.
aku dengar orang bilik sebelah nyanyi. sedap! macam spagethi aku kira. aku dengar pulak kami nyanyi. dem!macam shit je. aku tutup muka. jejaka kacak masih senyumsenyum kat luar. kami buat muka toya. kami teruskan hiburan masa kini tanpa hiraukan orang.

hasilnya, kami bahagia.

moral of the story: ada aku kesah?
buat apa yang kita suka. jangan fikir malu dan segan. tapi tetap amalkan sikap gadis melayu terakhir.






5 comments:

  1. blh tahan jat berkarya....baguih na...

    ReplyDelete
  2. haha..
    bese2 je kakda..
    sy bdk baru blaja..

    ReplyDelete
  3. jat,nape gambaq aq 1 ja? ini tidak adil..huhuhuhu..sadis

    ReplyDelete
  4. xley ltk bnyk2 jima,,nt rmy plak yg komen kate ang comey..
    aku jeles ok!

    ReplyDelete
  5. hahaha..ok2, aku mulai belajar untuk menjaga perasaan org2 kurang comey jat..:-p

    ReplyDelete